کمیته رفاهی
 

سردرگمی استقلال و پرسپولیس میان تصمیم سازان

- نظرات : بدون نظر - بازدید [ 1099 ] - دوشنبه, 25 خرداد 1394
سردرگمی استقلال و پرسپولیس میان تصمیم سازان

سردرگمی استقلال و پرسپولیس میان تصمیم سازان دوباشگاه پرطرفدار فوتبال ایران که در همه سال های گذشته سوژه اول رسانه ها از حیث بی برنامگی و سردرگمی بودند، امسال ...

سردرگمی استقلال و پرسپولیس میان تصمیم سازان





دوباشگاه پرطرفدار فوتبال ایران که در همه سال های گذشته سوژه اول رسانه ها از حیث بی برنامگی و سردرگمی بودند، امسال هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و میان تصمیم سازان پرتعداد گرفتار شده اند!

فوتبال نماد مدیریت در همه دنیا محسوب می شود، این یعنی آنکه وقتی آلمان قهرمان جهان می شود به آن معنی است که بهترین استفاده ممکن از سرمایه های انسانی و البته امکانات خود داشته و نظم و دیسیپلین صحیحی را به وجود آورده است.

در واقع از روی فوتبال می توانید کشور ها را از منظر مدیریت داخلی  در رنکینگی فرضی قرار بدهید و به مدیرانش نمره بدهید. این البته فرضیه است اما تا حدود زیادی می توان آن را پذیرفت و در مواردی که جایگاهها کمی عجیب به نظر می رسد هم باید رفت و در میان نیروهای انسانی، استعدادهای ذاتی را جستجو کرد.

با همه این توضیحات، وارد اتفاقاتی می شویم که این روزها برای استقلال و پرسپولیس رخ می دهد، دو تیمی که به همراه تراکتورسازی جزو بزرگترین باشگاه های آسیا از منظر تعداد هوادار هستند و البته سرمایه هایی بس بزرگ برای این کشور هم محسوب می شوند. با این دو چه کرده ایم؟

چندین مرجع تصمیم گیری برای استقلال و پرسپولیس
استقلال در بحرانی ترین و بی تصمیم ترین روزهای خود روزگار می گذراند، هیات مدیره نمی داند چه کند و چه تصمیمی بگیرد و حتی خودش چند روز بعد همینجا که امروز هست ماندگار است یا اینکه این تیم واگذار می شود و همه می روند؟ اوضاع در پرسپولیس البته در تمام طول فصل چنین بوده است و آنها هم با هفت مدیر و سه کادر کامل مربیان رکورد شکستند.

وزارت ورزش و وزارت اقتصاد و دارایی
این دو تیم یک تفاوت اساسی در مبدا دارند. وزیر اقتصاد و دارایی از نظر قانونی رئیس مجمع استقلال است این درحالی است که وزیر ورزش و جوانان رئیس مجمع پرسپولیسی هاست و این شقاق از آنجا نشات گرفت که کنفدراسیون فوتبال آسیا یک مجمع را برای دو باشگاه حرفه ای نپذیرفت. در نتیجه امروز از منظر قانونی وزارت ورزش نمی تواند برای استقلال تصمیم بگیرد اما در عمل وزارت ورزش برای هر دو باشگاه تصمیم می گیرد اما این وزارتخانه تنها تصمیم گیرنده برای این دو باشگاه نیست و این دقیقا بدترین بخش این دو باشگاه است.

مجلس شورای اسلامی مخالف واگذاری
در واقع مجلس چه در استراکچر این دو باشگاه و چه در تصمیم های کلان تصمیم ساز است. صرف نظر از اینکه همیشه از میان مجلسی ها کسانی در هیات مدیره این دو تیم حضور داشته اند، این روزها در تصمیم سازی های کلان و بزرگ هم رد پای مجلس به خوبی دیده می شود. طرح خصوصی سازی این دو تیم یک بحث بوده و البته امضای ۱۳۵ نماینده مجلس با دو فوریت برای توقف مزایده چهارم بحث دیگری است. در واقع مجلس مخالف واگذاری است یا حداقل فراکسیون ورزش مجلس چنین است.

تصمیم گیران مربع
وقتی دو نفر یا ارگان با هم اختلاف نظر دارند می گویند با هم زاویه دارند، امروز در میان تصمیم سازان استقلال و پرسپولیس اما زوایای نود درجه وجود دارد چرا که چهار خواسته جلوی چشم سرخابی هاست و البته این دو تیم، حیران به وقایع می نگرند و نمی دانند چه باید انجام دهند؟

* وزارت ورزش تمایل داشت که این دو تیم واگذار نشوند و این دو را بتواند اجاره بدهد و خودش سر نخ را در دست داشته باشد.

* وزارت اقتصاد و دارایی و البته فدراسیون فوتبال دوست داشتند این دو تیم را به ایران خودرو و سایپا بسپارند و از منظر مالی آنها را ساپورت کنند.

* مجلس می خواست مزایده را لغو کند و به همین شکل کار را ادامه بدهد که تا امروز وجود داشته است.

* سازمان خصوصی سازی می خواست به هر شکل حتی با برگزاری چهارمین مزایده (سه مزایده بیشتر عرف نیست) این دو باشگاه را واگذار کند.

و اینچنین است که مدیریت در فوتبال را می توانید در رنکینگ جهانی حدس بزنید و نگران از بین رفتن سرمایه هایی باشید که شاید بدون کپی رایت و بدون حق پخش تلویزیونی به امان خدا رها می شوند.

مرتبط با موضوع

گالری عکس

جدول